Gebeliğe Bağlı Şeker Hastalığı Nasıl Tedavi Edilir ?

Blog geri dön

Gebeliğe bağlı şeker hastalığı, hamilelik sırasında meydana gelen tıbbi bir durumdur. Toplumsal bir sağlık problemi olan obezitenin artması ve sedanter yaşam tarzı alışkanlıkları ile daha çok görülmeye başlanmıştır. Aşağıdaki yazıda hastalığın nasıl meydana geldiğine, sağlığa olan etkilerine, nasıl önlenebileceği ve tedavi edileceğine dair ipuçları bulacaksınız. Eğer gebeliğe bağlı şeker hastalığınız varsa kan şekerinizin kontrol altına alınması ve kontrol altında tutulması gerekir ki hem sizin hem de bebeğinizin sağlığı bozulmasın. Bunun için de hayatınızda bazı değişiklikler yapmanız gerekebilir.

Tıbbi Etkileri

Gebeliğe bağlı şeker hastalığının anne ve bebek üzerinde tıbbi etkileri olabilir. Şeker plasentadan geçerek, insülin hormonu ile ilgili mekanizmalar üzerindenbebeğin aşırı büyümesine neden olabilmektedir. İri bebek (Makrozomi) bebeğin gebelik yaşına göre çok büyük olduğu bir tıbbi durumdur. Bebeğin doğum kilosu 4-4,5 kg arasında olup, doğumun zorlaşmasına ve  doğuma bağlı hastalıkların artmasına neden olabilir. Gebelikte şeker hastalığı tedavi edilmediği takdirde anne ve bebek yaşamı tehdit edebilen preeklampsi riskinin artmasıyla sonuçlanabilir.

Gebeliğe bağlı şeker hastalığı genelde bebek doğduktan sonra kaybolsa da,  annelerin ilerleyen yaşlarda diyabete yakalanma riskleri yüksektir. Bu kadınların %50’den fazlasının doğumdan sonraki 5-10 yıl içinde Tip 2 Diyabete yakalanma olasılıkları diğer annelere göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Ayrıca gebeliğe bağlı şeker hastalığı yaşayan annelerin bebeklerinde de aşırı kilolu olma ve ilerleyen yaşlarda obezite ile Tip 2 Diyabete yakalanma riskleri fazladır. Zamanında tanı konulursa, bu komplikasyonların riskleri yaşam tarzına yapılan müdahalelerle azaltılabilir.

Diyetinize Sadık Kalın

Doktorunuz size sağlığınızı korumanız için belli bir diyet programı önerebilir. Bu sayede gebeliğe bağlı şeker hastalığınız kontrol altına alınır ama mutlaka karnınızdaki bebeğin yeterince kalori aldığından ve iyi beslendiğinden emin olun.

Diyetisyeniniz size kilo ve boyunuza uygun kadınlara özel bir diyet önerecektir. Ortalama boy ve kiloda kadınların günlük yaklaşık 2.200 – 2.500 kalori alması gerekir.

Eğer fazla kiloluysanız alacağınız toplam günlük kalori miktarı 1.800 civarında olacaktır.

Diyetisyeniniz diyetinizi nasıl dengede tutacağınızı size öğretebilir. Size aşağıdaki önerilerde bulunacaktır:

• Aldığınız günlük kalorinin % 10’u ila % 20’sinin et, peynir, yumurta, deniz ürünleri ve sebzelerden alınan proteinden oluştuğundan emin olun.
  • Günlük kalori miktarınızın % 30’undan azı yağdan oluşur.
  • Aldığınız yağın % 10’u doymuş yağlardan alınmalıdır.
  • Geriye kalan % 40 ve daha fazlası ekmek, mısır gevrekler, makarna, pirinç, meyve ve sebzeden alınan karbonhidratlardan oluşmalıdır.

Daha fazla egzersiz yapın

Doktorunuz eğer siz ve bebeğiniz için uygunsa gün içinde daha fazla egzersiz yapmanızı önerebilir. Her gün 15 dakika ya da yarım saat boyunca ortalama zorlukta egzersizler yapabilirsiniz. Böylece insülin seviyeniz daha dengede olacak ve bu da kan şekeri seviyenizi kontrol etmenizi sağlayacaktır. Doktorunuzun egzersizle ilgili talimatlarına uygun davranmalısınız.

Kan Şekeri Testi Yaptırın

Beslenme şeklinizi değiştirerek ve daha fazla egzersiz yaparak kan şekerinizi kontrol altında tutun. Ve yemeklerden 1 ya da 2 saat önce olmak şartıyla düzenli test yaptırın. Eğer kan şekeri ölçeriniz yoksa doktorunuzdan bir tane isteyin ve size nasıl kullanılacağını öğretmesini talep edin.

İlaç Kullanın

Eğer kan şekeriniz tüm bunlara rağmen düşmüyorsa doktorunuz size ve bebeğinize uygun ilaçlar yazabilir. Eğer bu da işe yaramazsa bir sonraki adım insülin iğnesi yaptırmak olacaktır.

Bebeğinizin Büyümesini Takip Edin

Diyabetinizi ve hamileliğinizin ilerleyişini kontrol etmelisiniz, bunun için doktorunuz doğum önceki son haftalarda ya da son ayda sizi çok daha yakından takip etmek isteyebilir. Doktorunuz bebeğiniz büyümesini ona ultrasonla bakarak anlayabilir, daha sık takip gerekebilir.

Gebeliğe bağlı şeker hastalığı olan çoğu kadın normal doğum ya da vajinal doğum yapabilir, bazı doktorlar bu tür bir rahatsızlığı olan hamileliklerde doğumun daha erken olabileceğini söyler. Doktorunuz bebeğinizin büyüme durumuna göre sezaryen de önerebilir.

Doğumdan sonra doktor kan şekeri seviyenizin normale dönüp dönmediğini kontrol eder. Doğumdan 6 hafta sonra kan şekeri seviyenizi yeniden kontrol ettirmeniz gerekir, daha sonra da yıllık kontrollerinizi yaptırmalısınız.

Bu gönderiyi paylaş

Blog geri dön